Litar Bekalan Kuasa & Litar Penghad (limit suis)

Litar Bekalan Kuasa DC telah siap sepanuhnya. Apa yang saya buat pada litar bekalan kuasa ini ialah ianya mempunyai tiga keluaran iaitu 5V, 9V dan 12V. Tujuannya ialah untuk menukar kelajuan motor apabila memusingkan telur mengikut kehendak pengguna. Pada pendapat saya 9V adalah sesuai kerana ianya tidak terlalu laju dan tidak terlalu pelahan bagi mengelakkan telur rosak. Projek seterusnya ialah membina litar penghad (limit suis)bagi tujuan untuk memberhentikan motor apabila telah selasai memusingkan telur-telur yang kita eramakan nanti.







Inilah Bekalan Kuasa DC yang saya hasilkan yang mempunyai 3 keluaran iaitu 5V, 9 v dan 12 V.








Ini ialah merupakan litar penghad (limit suis) bertujuan memberhentikan motor ketika memusing telur yang kita eramkan nanti.







Sekarang ne saya dalam proses mendapatkan komponen di atas dan seterusnya membina litar tersebut. Bila dah siap nanti saya akan tunjukkan disini........sama-sama kita tunggu hasilnya nati.

Tiada ulasan: