Mesin Penetasan Telur Ayam Kampong

Sekarang ne saya sedang dlm proses menyiapkan litar elektronik untuk membina Mesin Penetasan Telur Ayam Automatik. Oleh kerana telur ayam pun dah mula banyak saya cuba untuk membuat sendiri  'Incubator Automatic' sebab nak beli yang automatik harganya agak mahal. Nak beli yang manual, masalahnya kekadang terlupa nak pusing-pusingkan telur-telur tu. Apa salahnya saya cuba buat sendiri menggunakan kapakaran yang saya ada. Selain dapat menjimatkan kos boleh leh saya berkongsi maklumat kepada sesiapa yang berminat untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut.

Berikut ini adalah beberapa komponen untuk membuat Bekalan Kuasa DC





Beberapa komponen yang saya perlukan untuk membina Bekalan Arus Terus (DC)












Tranfomer ( Pengubah )
- Berfungsi merendahkan voltan AC dari 240V kepada 12V / 24V








Rectifier ( Penerus )
- Menukarkan voltan ulangalik (AC) ke voltan arus terus (AU)








Capasitor ( Pemuat )
Menjadikan Voltan AT tulin, tanpa riak.










Pengatur Voltan )
-Menetapkan voltan keluaran mengikut apa yang kita kehendaki.







Berikut adalah beberapa peralatan yang saya gunakan.




Cuter
-Memotong kaki komponen dan kabel.

Long Nose Plier
-Membengkokkan kaki komponen.








Wire Striper
-Memotong kabel dan mebuang getah kabel.










Sucker
-Menyedut timah untuk mencabut komponen.










Solder Wire
-Digunakan untuk memateri kaki komponen.










Soldering Iron
-Digunakan untuk memcairkan solder wire bagi tujuan memateri kaki komponen.





Tiada ulasan: